17
okt
2018

Breng de impact
van de brexit in kaart

Doet uw bedrijf zaken met of in het Verenigd Koninkrijk? Dan heeft de brexit een fundamentele impact op uw onderneming. Zeker in uw supply chain zal u dit merken. Daarom is het de hoogste tijd om alle risico’s in kaart te brengen. En misschien stoot u ook op opportuniteiten, zegt Filip Herremans, Executive Director Advisory Services bij EY.

Eerst het slechte nieuws. Als het Verenigd Koninkrijk op 29 maart de Europese Unie verlaat, stijgen de kosten voor alle bedrijven die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk. Zowel importeurs, exporteurs als producenten zullen dat voelen, in het bijzonder in hun supply chain. Daardoor worden hun marges kleiner of hun producten duurder. Vele ondernemingen zijn zich daar nog niet of te weinig van bewust.

Als het Verenigd Koninkrijk niet in de douane-unie blijft, komt er een fysieke grens voor goederen en diensten tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Bereid u voor op tolheffingen, maar ook op wachttijden aan de grens. Als de afhandeling van een container die via Dover naar Calais gaat 2 minuten langer duurt, ontstaat een file van 40 kilometer. Vertragingen hebben dan weer gevolgen voor bijvoorbeeld levensmiddelen die maar enkele uren houdbaar zijn. Misschien moet u een nieuw verdeelcentrum huren of bouwen dat dichter bij de grens ligt, of dichter bij een haven waar u minder tijd verliest.

Daarnaast krijgen bedrijven af te rekenen met wisselkoersschommelingen en een ander wetgevend kader. Tot slot verandert de beschikbaarheid van werknemers in Groot-Brittannië, van Oost-Europese bouwvakkers tot hoogopgeleide ingenieurs. Deze gevolgen van de brexit kunnen zwaar insnijden op uw kosten, maar evengoed vindt u nieuwe kansen om uw groei op te krikken. De haven van Zeebrugge heeft bijvoorbeeld veel minder af te rekenen met congestie dan die van Calais. Het kan interessant zijn om daar bijvoorbeeld in vastgoed te investeren.

‘De gevolgen van de brexit kunnen zwaar insnijden op uw kosten, maar evengoed vindt u nieuwe kansen om uw groei op te krikken.’
Filip Herremans, Executive Director EY Advisory Services
Tweet quote

Meten is weten

Een goede raad voor alle bedrijven: meet dringend uw blootstelling aan de brexit. Breng gedetailleerd in kaart waar de brexit een impact kan hebben op uw onderneming. De volgende stap is alternatieven ontwikkelen in uw supply chain strategie. Zoek naar andere routes en besef dat langere reistijden altijd betekenen dat u meer en dus duurdere voorraden moet aanleggen. Meer dan ooit wordt het belangrijk om in de kosten te snijden waar het kan.

Neem ook alle contracten door die te maken hebben met de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en het continent. De impact van bijvoorbeeld langere leveringstijden kan het niveau van uw dienstverlening verlagen. Maar misschien staat daarover een clausule in het contract met uw klant aan de andere kant van het Kanaal. En tot slot, opnieuw, zoek naar voordelen van de brexit. De gewijzigde handelsrelaties brengen ook grote opportuniteiten mee, wees proactief. Bedrijven die zichzelf goed in kaart hebben gebracht, kunnen snel schakelen.

Wacht niet af

Hoe de nieuwe Brits-Europese handelsrelatie eruit zal zien, dat is koffiedik kijken. Maar afwachten is de foute instelling. Er zijn voldoende voorbeelden van bedrijven die wel al verregaande maatregelen namen, met dito opportuniteiten. De autoconstructeurs BMW en Toyota zijn van plan minder te investeren in het Verenigd Koninkrijk bij een harde brexit. Daarentegen hebben Nissan en Jaguar groepen toeleveranciers uitgenodigd om zich op de Britse eilanden te vestigen. De drankenproducent Diageo heeft dan weer aangekondigd zijn Schotse productiesite van Schotland naar Italië te verhuizen.

Filip Herremans
Executive Director EY Advisory Services
+32 (0)2 774 61 12